بریج یا ایمپلنت؟

با پیشرفت علم و تکنولوژی،‌ دندانپزشکان روش های جدیدی برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته و برگرداندن لبخند طبیعی و زیبای شما، پیدا می کنند. ایمپلنت، پروتز یا بریج از انواع این درمان ها محسوب میشود.  ویزیت اولیه دندانپزشک، به شما کمک می کند که تصمیم بگیرید کدام روش برای شما مناسب تر است. بریج دندان و ایمپلنت دندان،‌ همواره  دو روش محبوب و پرکاربرد هستند که تفاوت های کلیدی باهم دارند. در ادامه تفاوت های بریج و ایمپلنت دندان را به طور کامل بررسی می کنیم. 

تفاوت درنوع درمان

بریج دندان( به معنای پل)،  همانطور که از نامش مشخص است، شکافی که قبلا دندان بوده است را پر می کند. در واقع این روش جایگزینی یک دندان از دست رفته با یک دندان مصنوعی است که به دندان های طبیعی شما در دو طرف،‌ وصل است.

اما ایمپلنت یک پیچ از جنس تیتانیوم است که در استخوان فک شما،‌ ثابت می شود  و روی آن یک دندان جایگزین به عنوان تاج ، قرار داده می شود. همچنین ممکن است یک بریج مبتنی بر ایمپلنت داشته باشید که شامل قراردادن یک پل در بالای ایمپلنت ها برای جایگزینی چندین دندان از دست رفته در یک ردیف است.

تفاوت در ظاهر

هم بریج و هم ایمپلنت می توانند لبخند طبیعی شمارا باز گردانند و هر دوی آن ها گزینه مناسبی برای جایگزینی دندان های از دست رفته تان هستند.

خود ایمپلنت هم، که شامل یک پیچ فلزی است، چون در استخوان فک شما قرار می گیرد قابل مشاهده نخواهد بود . دندان های جدید شما از نظر اندازه، شکل و سایه کاملا شبیه به دندان های اصلی و واقعیتان خواهند بود، ‌بنابراین کاملا طبیعی و راحت به نظر می رسند. 

بریج های دندانی زیر لثه شما تعبیه نشده اند، بنابراین ممکن است ساختار بریج در پشت و یا بین دندان های شما قابل مشاهده باشد، البته دندان پزشک شما ساختار آن را تا حد امکان طبیعی جلوه می دهد. احتمالا چند روزی طول بکشد تا شما به احساس وجود بریج در دهانتان عادت کنید، اما پس از گذشت چند روز احساس راحتی خواهید داشت.

اگر می خواهید از آسیب رساندن به دندان های طبیعی تان جلوگیری کنید، احتمالا ایمپلنت گزینه مناسب تری باشد. هنگامی که شما بریج دندان را انجام می دهید، ‌ممکن است نیاز باشد که دندان پزشک شما دندان های دو طرف پل را کمی برش دهدهمچنین، ایمپلنت ها به دلیل اینکه در لثه شما ثابت شده اند، می توانند به اندازه یک دندان طبیعی فشار وارد کنند، اما بریج ها فشار را به دندان های مجاور که آن را حمایت می کنند، وارد می کند که در طی زمان می تواند به دندان های کناری شما آسیب بزند.

از لحاظ ماندگاری، باید بگوییم که اگر به خوبی از ایمپلنت ها مراقبت کنید، به اندازه دندان طبیعی با دوام هستند، در حالی که بریج دندان می تواند به مرور زمان، تضعیف شود. یعنی بریج های دندانی به ترمیم و بازسازی نیاز دارند، اما اگر این ترمیم هارا به موقع انجام دهید، می توانند ماندگاری بالایی داشته باشند.

یکی دیگر از عواملی که قبل از انجام بریج یا ایمپلنت باید در نظر داشته باشید، سلامت فکتان است. وقتی دندان و ریشه آن را از دست می دهید،‌ دندان های دو طرف شکاف می توانند به فضای باقی مانده خم شوند که می تواند باعث تحلیل استخوان های فک شود . بریج دندان های مجاور را محکم می کند و و از جابه جایی ان ها جلوگیری می کند، اما برخلاف ایمپلنت، پیچی  در فک فرو نمی شود بنابراین بریج استخوان فک را تحلیل نمی برد.

روش انجام ایمپلنت های دندانی

درمان ایمپلنت در دو مرحله انجام می شود، در مرحله اول ایمپلنت در فک شما قرار می گیرد . اینکار با بی حسی موضعی در مطب دندان پزشک انجام می شود.ایمپلنت را فقط می توان در استخوانی قرار داد که به اندازه کافی متراکم باشد تا آن هارا نگه دارد. اگر استخوان فک شما تراکم و حجم لازم را نداشته باشد، احتمالا دندان پزشک مشکل را با استفاده از پیوند استخوان حل کند.

مرحله دوم ایمپلنت، زمانی است که تاج قرار داده می شود. این مرحله معمولا سه تا شش ماه پس از مرحله اول انجام می شود. این فاصله زمانی به استخوان زمان می دهد تا قبل از اضافه شدن تاج در اطراف ایمپلنت دوباره رشد کند. نحوه نگهداری و بهداشت ایمپلنت دندان از مواردی است که باید به آن توجه ویژه ای شود.

روش انجام بریج های دندانی

افراد ممکن است بخواهند بریج را به جای ایمپلنت داشته باشند چرا که در برخی شرایط این روش مناسب تر و کم دردسر تر به نظر می رسد، در این روش فک شما دیگر عامل تاثیر گذاری نیست و کمتربه دندان پزشک مراجعه می کنید.

در اولین ویزیت، دندان پزشک دندان های مجاور را در کنار محل نصب بریج سوهان میزند تا قالبی ایجاد شود، سپس از قالب برای ایجاد بریجی استفاده می کنند که با دندان های شما مطابقت داشته باشد. در ویزیت دوم، دندان پزشک بریج را در جای خود محکم می کند و بررسی می کند که دندان جدید شما درست قرار گرفته و راحت است. این مراحل با بی حسی موضعی انجام می گیرد و دردی را احساس نخواهید کرد.

تفاوت هزینه های بریج و ایمپلنت

بریج های دندانی معمولا هزینه کمتری نسبت به ایمپلنت دندانی دارند،‌چرا که می تواند روش ساده تری باشد و نیاز به مراجعه کمتری به دندانپزشک دارد . درمان با ایمپلنت، وقت گیر تر است و دوره درمان بیشتری نسبت به بریج دارد و قبل از قرار دادن تاج، ممکن است کمی درد داشته باشید. البته به جز ویزیت های بیشتر که طبیعتا هزینه را بیشتر خواهد کرد، مواد به کار رفته در ایمپلنت ها مواد با کیفیتی است، پیچ تیتانیومی ایمپلنت و روکش سرامیکی چینی آن برای طبیعی به نظر رسیدن دندانتان بالا بودن هزینه ایمپلنت را توجیه می کند.

مراقبت های بعد از درمان

چه بریج داشته باشید و چه ایمپلنت،‌ باید به خوبی از آن مراقبت کنید. هم بلافاصله بعد از درمان و هم در دراز مدت. نخ دندان کشیدن با بریج می تواند کمی سخت باشد، اما اینکار برای سلامت دندان هایتان لازم است. دندان پزشک پس از انجام بریج دستورالعمل هایی را برای چگونگی انجام این کار به شما خواهد داد.

 

همچنین بخوانید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *