کامپوزیت ونیر و مزایای آن

کامپوزیت ونیر یک انتخاب محبوب برای بیمارانی است که دندان‌های شکسته شده،‌ نامرتب  یا فاصله بین دندان‌های خود دارند. این درمان یک گزینه سریع و ارزان برای  داشتن یک لبخند زیبا است.

دو نوع کامپوزیت ونیر این روز ها بسیار رایج هستند، شما می توانید بعد از آشنایی با کامپوزیت ونیرها ، گزینه های خود را قبل از شروع درمان با دندانپزشک در میان بگذارید تا بفهمید کدام یک برای شما بهتر است.

ونیرهای کامپوزیت از مواد رزینی ساخته می شوند که یک ماده پلاستیکی است. این نوع روکش ‌ها مستقیماً روی دندان‌ ها شکل می ‌گیرند، دو تا پنج سال عمر می ‌کنند و در مقایسه با روکش های چینی مواد ارزان‌ تری هستند.  بسیاری از افراد برای تغییر شکل لبخند ، رفع ناهماهنگی یا پوشاندن دندان های ترک خورده به ونیرهای کامپوزیت روی می آورند.

ونیرهای کامپوزیت جایگزین ونیرها هستند، ‌در حالیکه نیازی به آماده سازی ندارند. آن ها بدون هیچ گونه تغییر یا آسیبی به دندان های طبیعی شما، لبخند زیبایی را ایجاد می کنند . این نوع درمان در بین بیماران جوان بسیارمحبوب است. درواقع از این تکنیک برای پوشاندن کل سطح دندان برای بهبود شکل، رنگ و ظاهر دندان ها استفاده می شود. یک لایه بسیار نازک از کامپوزیت مستقیماً بر روی دندان ها چسبانده می شود و هیچ آماده سازی ای لازم نیست.

کامپوزیت ونیر ها برای چه افرادی مناسب تر هستند؟

اگر از لبخند خود ناراضی هستید و به تغییراساسی دندان هایتان فکر می کنید اما نمی خواهید ونیرهای همیشگی داشته باشید ، این گزینه عالی برای شماست. از کامپوزیت برای پوشاندن کل دندان برای ایجاد لبخندی جدید و زیباتر استفاده می شود.

کامپوزیت ونیر ها برای بیمارانی که قبلاً درمان ارتودنسی را تکمیل کرده‌اند یا دندان ‌هایشان به ‌طور طبیعی صاف و مرتب است و به دنبال کامل کردن و تقویت دندان‌های موجود خود هستند، مناسب است . شما می توانید قبل از انجام کامپوزیت ونیر ، با دندان پزشک زیبایی مشورت کرده و درباره این که کدام روش کامپوزیت ونیر برای شما مناسب تر است ، مشاوره بگیرید . 

مزایای کامپوزیت ونیر چیست؟

سرعت درمان

بهترین چیز در مورد کامپوزیت ونیر این است که می توانید با دندان های طبیعی خود وارد کلینیک دندانپزشکی شوید و چند دقیقه بعد با یک لبخند کاملاً جدید از کلینیک خارج شوید . کامپوزیت ونیر در طی یک جلسه و به سرعت انجام می شود بدون این که شما درد و یا فشار خاصی را متحمل شوید . ‌این یک تغییر چشمگیر است و همه یک تغییر سریع و آسان را دوست دارند .

ایجاد تغییر و تحولات اساسی در لبخند شما

اگر شماهم به دنبال تغییر دندان یا دندان هایتان هستید و دوست دارید ایراد دندان هایتان را با یک روکش مناسب بپوشانید ، ونیرهای کامپوزیت می تواند پاسخگو باشد! فرقی نمی کند که به دنبال یک اصلاح جزئی هستید یا تغییر بزرگ ، دندان پزشکان با استفاده از کامپوزیت ونیر ها نیاز های شمارا به طور کامل برطرف خواهند کرد و در نتیجه شما دندان پزشکی را با لبخندی زیبا تر و گیرا تر ترک می کنید .

جایگزینی ارزان تر نسبت به روکش ها 

احتمالا می دانید که روکش ها نسبتا گران هستند ، اما به لطف روکش های کامپوزیت ونیر، گزینه ارزان تری برای افرادی که به دنبال زیبا کردن و بر طرف کردن ایرادات دندان هایشان هستند به وجود آمده است .

بنابراین ، می‌توانید بدون این که هزینه زیادی خرج کنید ، دندان ها و لبخندی را که به دنبالش هستید را برای خودتان بسازید .

ماندگاری کامپوزیت ونیر ها چقدر است؟

مدت زمان استفاده از هر نوع روکش متفاوت است. ونیرهای کامپوزیت قطعا گزینه سریع تری هستند . برای استفاده از کامپوزیت ونیر روی دندان‌ ، رزین به صورت یک لایه روکش روی دندان ها اضافه می شود و سپس خشک شده و صیقل داده می‌شود.

در حالیکه روکش های چینی معمولاً حدود دو تا سه بار ویزیت می شوند . دندانپزشک باید مراحل بسیار بیشتری را انجام دهد تا اطمینان حاصل کند که روند انجام کامپوزیت به خوبی انجام شده است.

کامپوزیت ونیر ها همواره مورد تقاضای اکثر مردم هستند ، چرا که هزینه پایینی دارند و به زمان نصب کمتری نیاز دارند.

عمر مفید ونیرهای کامپوزیت مستقیم به طور متوسط 3-5 سال است . این رقم به این دلیل است که کامپوزیت به سرعت پاک می شود و همچنین رنگ آن تغییر می کند. حتی پس از یک سال، سایه دندان شما می تواند به شدت با رنگ اصلی متفاوت باشد ، همانطور که در بالا ذکر شد، کامپوزیت نوعی پلاستیک است که به مواد رنگی و بو بسیار حساس است.      

همچنین ، اگر روکش ها به درستی نصب نشده باشند، در ناحیه لثه که کامپوزیت به هم چسبیده است، ممکن است یک لبه ناهموار به وجود بیاید که بقیه مواد غذایی می توانند به آن بچسبند و میکروب ها تکثیر شوند. آنها همراه با کامپوزیت چسبی جمع می شوند و در نتیجه به داخل دندان نفوذ کرده و باعث پوسیدگی دندان هایتان می شوند.

پس از نصب کامپوزیت ونیرها، ممکن است اضافه‌های کوچکی از کامپوزیت در فضاهای بین دندانی باقی بماند که برداشتن  آن ها با دست ، کار سختی است. آن ها باید بریده شوند و اگر خودتان به تنهایی این کار را انجام دهید ممکن است آسیب جدی به لثه ها وارد کنید . این ها دلایلی هستند که باید سالانه برای ویزیت به مطب دندان پزشک مراجعه کنید و انجام کامپوزیت ونیر را به یک دندان پزشک حرفه ای و متخصص بسپارید .

آیا کامپوزیت ونیرها به دندان های ما آسیب می زنند؟

اما با این حال ترمیم کامپوزیت دندان ها کار سختی نیست و به راحتی صورت می گیرد. در صورتی که شما به خوبی از دندان هایتان مراقبت کنید ، ‌از مسواک و نخ دندان استفاده کنید و هر چند وقت یک بار ویزیت شوید ،‌ انجام کامپوزیت ونیر هیچ عوارضی برای شما نخواهد داشت . اگر قرار دادن روکش های رزینی روی دندان هایتان توسط یک پزشک حرفه ای انجام شود ،‌ احتمال وقوع مواردی که در بالا گفته شد بسیار کمتر خواهد بود .

همچنین بخوانید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *