بلیچینگ دندان و مزایای آن

اگر دندان های شما تغییر رنگ داده است، سفید کردن دندان ممکن است کمک کند.  بلیچینگ یا سفید کردن دندان فرآیندی است که می تواند دندان ها را سفیدتر و زیبا تر از آنچه که هست نشان دهد. بلیچینگ دندان بسیار ساده است و در مدت زمان کوتاهی انجام می گیرد. قبل از انجام بلیچینگ بهتر از با دندان پزشک صحبت کنبد.

چگونه دندان هایمان را سفید کنیم ؟

همیشه گزینه های وجود دارند که با استفاده از آن ها می توانید دندان هایتان را به طور سطحی و یا حتی قوی سفید کنید. سه روش اصلی برای سفید کردن دندان ها وجود دارد :

  •  استفاده از خمیر دندان های سفید کننده
  •  استفاده از سفید کننده های شیمیایی
  • انجام خدمات زیبایی و بلیچینگ در کلینیک های دندان پزشکی 

خمیر دندان های سفید کننده

خمیر دندان های سفید کننده به از بین بردن لکه های سطحی روی سطح دندان های شما کمک می کنند. آنها ملایم ترین گزینه های سفید کننده هستند. آنها به جای مواد شیمیایی با استفاده از عمل پولیش کار می کنند و عوارض جانبی زیادی ندارند. با این حال، دندان ها به اندازه زمانی که محصولات شیمیایی قوی استفاده می کنید سفید نمی شوند. خمیر دندان های سفید کننده می توانند دندان ها را کمی روشن تر کنند.

محصولات سفید کننده شیمیایی

سفید کننده های خانگی سفید کننده هستند که بدون نسخه پزشک به فروش می رسند. برخی از آن به شکل قلم هستند و برخی دیگر به عنوان شستشودهنده با یک برس مخصوص روی دندان ها کشیده می شوند و آن هارا سفید می کنند . آنها معمولا حاوی یک ماده شیمیایی به نام پراکسید هستند که در زیر سطح دندان قرار می گیرد تا مینای دندان را روشن کند. این محصولات تنها برای چند روز یا چند هفته استفاده می شوند.

بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشکی 

سفید کننده های مطب ها و کلینیک های دندان پزشکی  بسیار قوی تر از خمیردندان های سفید کننده و محصولات سفید کننده شیمیایی هستند زیرا پراکسید بیشتری دارند. آنها می توانند رنگ دندان های شما را سریعتر و ایمن تر از روش های دیگر تغییر دهند. در نتیجه انجام بلیچینگ می تواند کمک کننده باشد .

بلیچینگ در مطب دندان پزشکی  معمولا در حدود یک ساعت انجام می شود. برای کمک به محافظت از دهان در برابر پراکسید، بافت لثه شما با یک ورقه نازک لاستیکی یا یک ژل محافظ مخصوص پوشانده می شود. علاوه بر پراکسید ممکن است از نور یا لیزر هم استفاده شود.

مزایای بلیچینگ دندان

افزایش اعتماد به نفس

لبخند سفیدتر به معنای با اعتماد به ‌نفس ‌تر بودن شماست، چرا که دیگراز خود  نمی ‌پرسید که وقتی لبخند می ‌زنید دیگران چه فکری می ‌کنند. آمار ها نشان می دهند افرادی که لبخند درخشان تر و دندان های مرتب تری دارند ، بیشتر مورد توجه قرار می گیرند .

انتخاب های مختلف

از کیت های ذکر شده در خانه گرفته تا گزینه های مختلفی که دندان پزشک شما ارائه می کند، سفید های کننده مختلفی برای انتخاب وجود دارد که می تواند دندان های شما را تا 10 درجهآن هم فقط در یک ویزیت ساده روشن کند!

اثرات جانبی

بلیچینگ ممکن است باعث شود دندان های شما به دماهای بسیار گرم یا سرد حساس شوند. همچنین ممکن است سفید کردن ، لثه ها را برای مدت کوتاهی تحریک کند. اگر عوارض جانبی بعد از چند روز از بین نرفت، لازم است به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

برای جلوگیری از آسیب رساندن به دندان ها و لثه ها، همیشه دستورالعمل های محصول و توصیه های دندانپزشک خود را دنبال کنید. اگر دندان‌هایتان بسیار حساس شد یا اگر در دهانتان زخم شد، استفاده از محصولات را متوقف کنید و با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

احتمالا می دانید که دندان هایتان این امکان را دارند که بیش از حد سفید شوند ، از محصولات سفید کننده بیشتر از آنچه در دستورالعمل های محصول یا دندانپزشک خود ذکر شده است استفاده نکنید. با سفید کردن بیش از حد دندان ها و لثه های شما  ممکن است به شدت آسیب ببیند و یا حتی مینای دندان شما آسیب ببیند. 

سفید کردن دندان برای همه افراد انتخاب خوبی نیست. اگر پوسیدگی دندان یا بیماری های لثه دارید، دندانپزشک شما ممکن است توصیه کند که قبل از سفید کردن این مواردرا درمان کنید. همچنین باید توجه داشت که رنگ پرکردگی ها، روکش ها، ایمپلنت ها و برخی از لکه ها را نمی توان با سفید کردن دندان تغییر داد.

قبل از شروع با دندانپزشک خود در مورد سفید کردن دندان صحبت کنید تا مطمعن شوید بلیچینگ برای شما بی خطر است یا نه . 

دندان های خود را سفید نگه دارید

اگر اخیراً دندان های خود را سفید کرده اید، ممکن است راحت تر لکه دار شوند. برای اینکه دندان های خود را تا حد امکان سفید نگه دارید، از محصولات تنباکو و مواد غذایی و نوشیدنی های لکه زا (مانند قهوه، چای و …) تا چند روز پس از سفید کردن خودداری کنید. به خاطر داشته باشید که دندان ها معمولاً با گذشت زمان به رنگ اولیه خود باز می گردند. اما اگر بتوانید از تنباکو و مقادیر زیادی غذا و نوشیدنی های لکه زا دوری کنید، دندان هایتان برای چندین سال درخشان می مانند.

مواد غذایی که بهتر است کمتر استفاده کنید : انگور، گوجه فرنگی، گیلاس، تمشک، توت سیاه، خردل، سس قرمز، سس سویا،سوپ‌های تیره، شکلات تلخ و بستنی.

اگر یکی از این غذاها را در چند روز اول پس از درمان سفید کردن دندان‌هایتان خوردید ، دندان‌هایتان را مسواک بزنید و بلافاصله پس از صرف غذا دهان خود را بشویید.

مایعات خیلی گرم یا سرد ننوشید چرا که این اختلاف دمای شدید باعث انبساط و انقباض دندان‌های شما می‌شود و به لکه‌ها اجازه نفوذ می‌دهد.

سیگار کشیدن دندان های شما را لکه دار می کند،‌ بنابراین در صورت امکان سیگار را ترک کرده و یا کمتر سیگار بکشید .

بلیچینگ دندان ، ‌یک درمان دائمی نیست و بعد از مدتی ،‌ دندان هایتان مجددا لکه دار و یا زرد خواهند شد ،‌ بنابراین لازم است چند ماه یکباربرای ترمیم به دندان پزشک مراجعه کنید.

همچنین بخوانید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *