زمان بهبودی و پیشگیری از عوارض ناشی از درمان ایمپلنت

بهبود ایمپلنت دندان مانند جراحی ها دیگر به مراقبت و پیشگیری های خاص خود نیازمند است که در این مقاله در مورد زمان بهبودی و عوارض و پیشگیری پس از قراردادن ایمپلنت نیاز است را به شما توضیح خواهیم داد.

ایمپلنت چیست؟

ابتدا با سوال ایمپلنت چیست؟ شروع میکنیم:

ایمپلنت یک قطعه تیتانیومی است که در طی عمل به عنوان لنگر دندان مصنوعی دائمی روی فک، ثابت میشود.کاشت دندان معمولا بهترین گزینه برای بیمارانی است که دندان های خود را به دلایلی از دست داده اند و بدنبال جایگزین آنها هستند میباشد.

زمان دقیقی برای درمان وجود ندارد زیرا هر بیمار وضعیت دهان و دندان منحصر به فردی دارد که می تواند بر جراحی و بهبودی آن تأثیر بگذارد. 

علائم بعد از کاشت دندان معمولاً 5-7 روز طول می کشد تا از بین برود ،لثه ها به طور کامل بهبود می یابند و 2الی6 ماه طول می کشد تا دندان مصنوعی به طور کامل در جای خود قرار گیرد. 

اگرچه زمان بهبودی برای این نوع جراحی دهان معمولاً کوتاه است ، اما زمان بهبودی ممکن است به دلیل عوامل مختلفی متفاوت باشد. چگونه عمل جراحی انجام می شود؟ شما بعد از عمل، از خود مراقبت می کنید یا نه و بدن شما چگونه به ایمپلنت پاسخ می دهد؟

بعد از عمل چه انتظاری دارید

در روز اول به احتمال زیاد علائم زیر را تجربه خواهید کرد: خونریزی مداوم ، تورم و درد اما نگران نباشید این موارد طبیعی است که نشان می دهد بدن شما در حال بهبود است. 

برای سرعت بخشیدن به بهبودی و به حداقل رساندن درد ، لطفاً در حین بهبودی ناحیه جراحی شده را مختل نکنید و یا آسیب نرسانید و دستورالعمل دندانپزشک خود را پس از جراحی دنبال کنید

بدن شما در روزهای دوم و سوم بعد از عمل به بهبودی خود ادامه خواهد داد.ممکن است تورم و کبودی جزئی برای چند روز وجود داشته باشد با این حال ، شما می توانید علائم را با دارو و مراقبت های بعد از عمل تسکین دهید.اگر تورم لثه شما غیر قابل تحمل است یا سایر مشکلات پیش آمده است در طی چند روز از عمل بدتر می شوند حتما با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

 رژیم غدایی پس از ایمپلنت

بیشتر بیماران می توانند بعد از حدود 7-10 روز به رژیم غذایی عادی برگردند در بعضی موارد ممکن است به بیماران توصیه شود تا 6 هفته بعد از عمل، به رژیم غذایی نرم پایبند باشند.

ورم بعد از ایمپلنت چندروز طول میکشد:

یکی از مشکلات بعد از انجام دادن ایمپلنت دندان، به وجود آمدن ورم در قسمت جراحی شده میباشد.علت این ورم به دلیل قراردادن پایه های ایمپلنت میباشد.این ورم، امری طبیعی بعد از جراحی است.بطور معمول بین یک هفته الی ده روز طول می کشدکه این ورم بهبود پیدا کند و به حالت طبیعی بازگردد.

روند بهبودی را تسریع کنید

به دلیل سیگار کشیدن ، پرخوری ، نوشیدن و عدم مراقبت مناسب از دندان مانند مسواک زدن منظم ممکن است روند بهبودی به تأخیر بیفتد یا تغییر کند ما همچنین توصیه می کنیم بیمارانی که ایمپلنت دندان دارند در طی چند روز بلافاصله پس از عمل، از فعالیت شدید خودداری کنند تا از برداشتن لخته خون و خونریزی جلوگیری شود. 

سایر عوامل ممکن است بر زمان بهبودی تأثیر بگذارد. این عوامل شامل تعداد دندانهای برداشته شده و تعداد ایمپلنت های درج شده است. برای مثال آیا استخوان به اندازه کافی سالم است که ایمپلنت بتواند به استخوان بچسبد؟ اگر استخوان فک شما قابلیت پیوند را نداشته باشد نیاز به پیوند استخوان دارید که این مورد در زمان بهبودی بسیار تاثیر گذار است.

حفظ بهداشت خوب دهان و دندان و مراقبت در منزل برای بهبودی ضروری است و در این صورت اطمینان حاصل می شود که هیچ پلاک یا عفونت در اطراف لثه ایجاد نمی شود بعد از 24 ساعت می توانید شروع به شستن دهان خود به آرامی با آب نمک کنید و در صورت لزوم مکعب های یخ را روی ناحیه متورم بمالید و تا حد امکان استراحت کنید. 

افزایش ترمیم دندان

پس از اتمام بهبودی اولیه ، ایمپلنت به طور طبیعی با استخوان ترکیب می شود. شایع ترین آن اضافه کردن پروتز مانند تاج یا پل در طی 2-6 ماه پس از کاشت ایمپلنت و بهبودی کامل لثه ها است. در بعضی موارد می توان بلافاصله، ترمیم دندان را اضافه کرد.

درد جراحی ایمپلنت دندان چقدر است؟

در هنگام عمل، تحت تاثیر دارو های بی حسی قرار دارید سپس دردی را تجربه نخواهید کرد. اما پس از بین رفتن تاثیر داروهای بی حسی پس از عمل، ناراحتی در افراد میتواند متفاوت باشد این درد را میتوان به دندان درد تشبیه کرد برای کاهش درد و ورم میتوانید علاوه بر مسکن ها از شیوه سرما دهی نیز برای کاهش درد استفاده کنید.

ایمپلنت چقد عمر میکند؟

طبق ساختار و طراحی ایمپلنت ها عمر آن ها حدود 25 سال یا بالاترتخمین زده شده است. ایمپلنت نسبتا به روش های دیگرمانند دندان مصنوعی که عمری بین 5 تا 15 سال دارند و بعد از آن باید تعویض شوند برتری دارد زیرا در بیشتر موارد نیازی به جایگزین شدن ندارد و می تواند تا آخر عمر شما را همراهی کند بنابراین ایمپلنت میتواند یک راهکار همیشگی باشد.

ساختار ایمپلنت دیجیتال از چیست و برای چه کسانی میتواند مفید باشد؟

ایمپلنت دیجیتال یک روش مدرن  دندان پزشکی جهان است. دندان پزشکی ها با کمک کامپیوترها و برنامه های شبیه سازی شده با بررسی کردن  استخوان ها و عصب ها وجمع آوری بررسی ها می توانند محل دقیق کاشت دندان را پیدا کنند در این روش درد کمتری را تجربه خواهید کرد.  این روش دوره ی نقاهت بسیار کمتری نسبت به روش سنتی دارد اما ایمپلنت دیجیتال هزینه بیشتری را شامل میشود.

نکات مراقبتی برای بعد از جراحی ایمپلنت چیست؟

  • دراز بکشید و از انجام دادن کار های سخت و سنگین خودداری کنید.
  • سرمادهی و گذاشتن کیسه یخ در محل جراحی را بطور متناوب انجام دهید و بعد از 48 ساعت از حوله گرم استفاده کنید.
  • اگر از درد زیاد رنج می بردید از مسکن ها با تجویز پزشک استفاده کنید.
  • در تغذیه خود دقت کنید، و از غذاهای سفت و یا نوشیدنی های بسیار سرد و گرم پهیز کنید.
  • از دخانیات و مشروبات الکلی به هیج وجه استفاده نکنید.
  • تا 48 ساعت از فعالیت های ورزشی و سنگین پرهیزکنید.

جراحی لیفت سینوس در کاشت ایمپلنت به چه معناست؟

لیفت یا بزرگ کردن سینوس عملی برای بالا کشیدن قسمت انتهایی فک ، بالای دندان های آسیابی و سینوس است در این عمل استخوان فک نیز افزایش پیدا می کند. انجام دادن این کارزمانی واجب است که برای کاشت ایمپلنت استخوان فک فضای مورد نظر را نداشته باشد بنابراین امکان کاشت وجود نخواهد داشت و اگر کاشت ایمپلنت بدون در نظر گرفتن جراحی لیفت سینوس انجام شود، درصد موفقیت کاشت ایمپلنت بسیار پایین خواهد بود و به سینوس ها نیز آسیب جدی وارد خواهد شد.

همچنین بخوانید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *