مراجعه به دندانپزشکی در دوران کرونا

با توجه به طولانی شدن دوران پاندمی کروناویروس، مراکز دندانپزشکی هم احتمالا به‌مرور زمان مجبور می‌شوند که محدوده فعالیت‌هایشان را بیشتر کنند و خدمات بیشتری ارائه دهند. درست به همین دلیل است که هم دندانپزشکان و هم بیماران باید متناسب با شرایط جدید از دستورالعمل‌های راهنمای تازه پیروی کنند تا خطرات احتمالی را به حداقل برسانند. به همین منظور، در ادامه این مقاله درباره مهم‌ترین نکات راهنما برای بیماران دندانپزشکی در دوران پساقرنطینه توضیح خواهیم داد.

۱. قبل از مراجعه حضوری به دندانپزشکی
بیماران پیش از مراجعه حضوری به دندانپزشکی باید از شیوه‌های وقت گرفتن غیرحضوری مانند تماس تلفنی استفاده کنند تا حضور غیرضروری در کلینیک دندانپزشکی را به حداقل برسانند. مسئولان پذیرش کلینیک هم در درجه اول باید وقت اولین مراجعه حضوری را متناسب با شرایط هر بیمار تعیین کنند و در ادامه وقت تعیین‌شده نهایی را یک روز زودتر به بیمار یادآوری کنند. تغییرات احتمالی و نکات ضروری هم باید قبل از فرارسیدن وقت تعیین‌شده به بیمار اطلاع داده شوند.
در مواردی که باید توضیحات خاصی به‌صورت تلفنی به بیمار داده شود، بهتر است که خود دندانپزشکان این کار را انجام دهند تا اعتماد و اطمینان کافی در بیمار شکل بگیرد. این کار از مراجعه غیرضروری بیماران به کلینیک هم جلوگیری می‌کند.
در کنار بیمارانی که برای اولین بار با کلینیک تماس می‌گیرند، بیشتر کلینیک‌های دندانپزشکی مراجعان همیشگی و ثابتی دارند که سال‌هاست طبق روال مشخصی به کلینیک مراجعه می‌کنند. مسئولان پذیرش باید تغییرات جدید را از طریق تلفن به این مراجعان اطلاع دهند و مثلا به آنها بگویند که کدام خدمات دندانپزشکی در شرایط پاندمی کووید-۱۹ انجام نخواهد شد. این کار هم باعث صرفه‌جویی در وقت مراجعان و مسئولان کلینیک می‌شود و هم از حضور غیرضروری افراد در کلینیک جلوگیری می‌کند. ضمنا اگر با توجه به شرایط جدید قرار است که دندانپزشک دیگری خدمات دندانپزشکی را ارائه کند، این نکته باید پیشاپیش به اطلاع مراجعان برسد.

۲. روز مراجعه حضوری به دندانپزشکی
جدای از مسائل مربوط به ارائه خدمات دندانپزشکی، مراجعه حضوری به کلینیک در شرایط جدید با چالش‌های تازه‌ای همراه است. بنابراین دندانپزشکان باید برخورد اول با بیماران را مهم‌تر از همیشه تلقی کنند و طوری با او صحبت کنند که استرس بیمار را کاهش دهند. صحبت کردن درباره مسائلی مانند شرایط زندگی در پاندمی کروناویروس، چگونه سپری کردن دوران قرنطینه و… می‌تواند رابطه خوبی بین مراجعان و دندانپزشکان ایجاد کند.
دندانپزشکان به‌خاطر پوشش‌های محافظی که در شرایط پاندمی کروناویروس استفاده می‌کنند، نمی‌توانند مثل گذشته دستورالعمل‌های صحیح برای محافظت از دندان‌ها را به بیماران توضیح دهند. بنابراین اگر ضرورتی برای این کار وجود داشت، دندانپزشکان می‌توانند یک آینه مناسب در اختیار بیمار بگذارند و با حرکات دست در آینه به او نشان دهند که کدام قسمت از دندان‌ها به‌درستی مسواک نمی‌خورند.
مشکل دیگری که معمولا به‌خاطر پوشش‌های محافظتی دندانپزشکان اتفاق می‌افتد، توضیح مراحل درمانی به سالمندان یا افرادی است که دچار اختلال در شنوایی هستند. بنابراین اگر لازم است که نکته خاصی را به بیمار توضیح دهید اما او نمی‌تواند صدای شما را بشنود، موضوع را روی کاغذ بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *