علت های پوسیدگی دندان

بهداشت ضعیف دندان
مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم برای از بین بردن پلاک و حفظ استحکام و سلامت دندان ها ضروری است. حداقل دو بار در روز دندان های خود را مسواک بزنید و روزانه از نخ دندان استفاده کنید. علاوه بر این، سالی دو بار برای تمیز کردن حرفه ای دندان به دندانپزشک مراجعه کنید.

رژیم غذایی ضعیف
خوردن رژیم غذایی سرشار از قند و کربوهیدرات نیز می تواند به پوسیدگی دندان کمک کند زیرا این غذاها به دندان می چسبند.
شکر همچنین باکتری ها را تغذیه می کند و هر چه تعداد باکتری ها در دهان شما بیشتر باشد، اسید بیشتری در دهان شما وجود دارد. اگر غذاهای شیرین زیاد می خورید و به طور منظم مسواک نمی زنید، ممکن است مینای دندان خود را که لایه بیرونی دندان شما است، سریعتر از بین ببرد. به همین ترتیب، مصرف بیش از حد نوشیدنی های اسیدی (نوشابه و آبمیوه) و ابتلا به بیماری رفلاکس اسید نیز می تواند باعث پوسیدگی دندان شود. اسید موجود در نوشیدنی ها می تواند به آرامی مینای دندان را حل کند. با رفلاکس اسید، اسید معده که به مری و دهان باز می گردد نیز می تواند مینای دندان را فرسایش دهد.

دهان خشک
اگر غدد بزاقی شما بزاق کافی برای کمک به شستن پلاک و باکتری در دهان شما تولید نمی کنند، ممکن است پلاک و اسید بیشتری در دهان داشته باشید و خطر پوسیدگی یا پوسیدگی دندان را افزایش دهید.

شکاف های دندانی
در صورت داشتن شکاف های عمیق دندانی، پوسیدگی دندان نیز ممکن است رخ دهد. این نخلستان‌ها می‌توانند مسواک زدن مؤثر را سخت‌تر کنند و اگر پلاک در این نخلستان‌ها بنشیند، می‌تواند سطح دندان شما را از بین ببرد. استفاده از سیلانت دندان بر روی دندان های سالم ممکن است از ایجاد پلاک جلوگیری کند.

کمبود فلوراید
فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که مینای دندان را تقویت کرده و آن را در برابر حفره ها مقاوم می کند. فلوراید به منابع آب عمومی اضافه می شود، اما معمولاً در آب بطری یافت نمی شود. اگر از خمیردندان حاوی فلوراید یا نوشیدنی از منبع آب شهر خود استفاده نمی کنید، خطر پوسیدگی دندان وجود دارد.

شیشه شیر بچه
پوسیدگی دندان همچنین می تواند در سنین پایین اتفاق بیفتد اگر کودک شما با یک بطری شیر، آب میوه یا شیر خشک در دهانش به خواب می رود یا اگر پستانک کودک خود را به شکر یا عسل آغشته کنید. در هر دو مورد، قند می تواند در اطراف دندان جمع شود و منجر به پوسیدگی دندان شود.

درمان پوسیدگی دندان | رفتار
درمان دندان های پوسیده به طور کلی برای کودکان و بزرگسالان یکسان است و نجات دندان هدف درمان است.

درمان مراحل اولیه دندان های پوسیده
در مراحل اولیه پوسیدگی دندان (حفره کوچک)، دندانپزشک شما ممکن است فلوراید تراپی را برای تقویت یا معدنی کردن مجدد دندان انجام دهد که ممکن است حفره را معکوس کند. با این حال، این روش فقط برای حفره‌های کوچک‌تر جواب می‌دهد و زمانی که علائم پوسیدگی دیگر مانند لکه‌های تیره یا سفید روی دندان و بوی بد دهان ایجاد شود، مؤثر نیست.

درمان مراحل پیشرفته دندان های پوسیده
هنگامی که فلورایدتراپی یک گزینه نیست، دندانپزشک شما می‌تواند قسمت‌های پوسیده دندان را بردارد و برای پر کردن سوراخ‌های دندان، پرکردن دندان یا تاج دندان را انجام دهد. برای پر کردن، دندانپزشک شما از یک رزین کامپوزیت همرنگ دندان یا یک پرکننده آمالگام مانند جیوه، نقره یا نوع دیگری از فلز استفاده می کند. با روکش، دندانپزشک یک کلاهک دندانی را روی دندان پوسیده قرار می دهد.

درمان مراحل بسیار پیشرفته دندان های پوسیده
اگر پوسیدگی به مرکز دندان گسترش یافته و التهاب یا عفونت وجود دارد، ممکن است نیاز به کانال ریشه داشته باشید. دندانپزشک شما عصب و پالپ عفونی را برمی دارد و سپس فضا را پر و مهر و موم می کند.
هنگامی که یک دندان به دلیل پوسیدگی شدید قابل نجات نیست، دندانپزشک شما ممکن است دندان را بکشد و آن را با پروتز، بریج یا ایمپلنت جایگزین کند.
اگر کودک شما دندان شیری پوسیده ای دارد که نمی توان آن را با پر کردن دندان درست کرد، ممکن است احساس کنید که کانال ریشه غیرضروری است زیرا این دندان دائمی کودک شما نیست. اما اگرچه یک دندان پوسیده به طور طبیعی خود به خود می ریزد، دندانپزشک کودک شما ممکن است برای جلوگیری از از دست دادن زودرس دندان، کانال ریشه را توصیه کند. اگر دندان به دلیل پوسیدگی زودهنگام بیفتد، می تواند باعث ناهماهنگی دندان های دائمی آنها شود.

چشم انداز دندان های پوسیده چیست؟
پوسیدگی دندان می تواند جزئی یا شدید باشد، بنابراین مهم است که به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید و علائم حفره را نادیده نگیرید. اگر به موقع تشخیص داده شود، می توانید تحت درمان قرار بگیرید و احتمالاً از عوارض دندان پوسیده مانند عفونت و از دست دادن دندان جلوگیری کنید.

با بیمه آرمانیستا از پوسیدگی دندان های خود جلوگیری و دندانهای پوسیده خود را درمان تخصصی نمایید، برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

همچنین بخوانید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *